Ett säkert vårtecken
Nr 1, 2021 – Tidningen Företaget
Snart är det dags att deklarera – och som företagare är det mycket att tänka på inför bokslut och deklaration. Här kommer några råd och tips.
Vi har en härlig tid framför oss! Allt runt omkring oss vaknar på nytt, grönskan och ljuset kommer tillbaka, en tid på året som jag verkligen gillar, en tid som inger hopp. Samtidigt har vi en annan verklighet att förhålla oss till, en verklighet som ingen, för drygt ett år sedan, kunde föreställa sig skulle kunna bli just verklighet och som vi då, för ett år sedan, inte kunde tro skulle fortsatt hålla i sig så länge.
Den här verkligheten ter sig dessutom väldigt olika för oss som driver företag. Många har det tuffare än någonsin medan en del inte har drabbats alls. I min roll som redovisningskonsult och rådgivare har jag stött på hela spektret. Jag lider med alla dem som kämpar och naturligtvis gläds jag med dem som fortsatt har en verksamhet som tickar på. Jag är också väldigt imponerad av alla dem som har tänkt om och ställt om för att överleva. För dem som har drabbats finns som bekant en hel palett av stöd att förhålla sig till. Stöd som under det gångna året har fått ändrade förutsättningar och villkor, stöd som har tagits bort och stöd som har kommit till. Tyvärr är min erfarenhet att alldeles för få av dem som har drabbats och som, framför allt, är ensamföretagare eller enbart har en eller ett fåtal anställda, inte har kunnat få det stöd de så väl skulle behöva.
Att det sedan är svårt att sätta sig in i och förstå vad dessa stöd innebär och hur man ska förhålla sig till dem samtidigt som regler har ändrats, procentsatser har justerats i omgångar och mycket har varit oklart när det exempelvis gäller korttidspermitteringar, skapar huvudbry. Det har många gånger upplevts så snårigt att det nästan varit omöjligt att själva hålla koll på allt. Nu under våren ska många företag upprätta bokslut för år 2020 vilket innebär att de olika stöd som man har tagit del av ska hanteras korrekt i bokslutet och hänföras till ”rätt” år. Du får till exempel ta upp ett stöd som intäkt under år 2020 även om du inte har fått det beviljat. Det räcker med att du har goda skäl att tro att din ansökan kommer att beviljas. Skulle det stöd som du tar upp avvika från det som faktiskt erhålls så får du ta upp mellanskillnaden nästa år.
För dig som driver aktiebolag är det viktigt att du löpande har koll på företagets ekonomi och kan fatta rätt beslut om en situation med kapitalbrist uppstår. Kapitalbrist innebär att det egna kapitalet är mindre än hälften av bolagets registrerade aktiekapital. Så snart misstanke finns måste en kontrollbalansräkning upprättas. Görs inte det så uppstår ett personligt betalningsansvar för styrelseledamöterna i bolaget. I alltför många fall upptäcks en kapitalbrist i samband med bokslutet. För att undvika att hamna i en sådan situation kan det vara en god idé att samarbeta med en redovisningskonsult som hjälper dig att hålla löpande koll under året.
Oavsett den pågående pandemin så kommer den årliga inkomstdeklarationen i våra brevlådor, antingen i den digitala eller i den vanliga brevlådan. När du läser det här så har du med all säkerhet fått ditt exemplar, för den 15 april ska alla ha fått sina deklarationer. I år ska deklarationen lämnas senast den 3 maj. Det gäller för privatpersoner, och även för dig som driver enskild firma. Om du vill ta hjälp av en redovisningskonsult så kan du få så kallat byråanstånd som längst till den 15 juni.
Många har under det senaste året mer eller mindre arbetat hemifrån, både företagare och anställda. Frågor har uppkommit i samband med detta om och i så fall vilka avdrag som kan få göras i deklarationen. Här är det stor skillnad om du är anställd eller om du driver enskild firma och egentligen är det samma regler som alltid har gällt. Kortfattat kan man ändå sammanfatta det hela med att du som är anställd i princip inte får göra några avdrag alls, varken för utrymme i hemmet, internet, kontorsutrustning eller kaffe/frukt som du kanske vanligtvis får tillgång till gratis på arbetsplatsen. Däremot har du som driver en enskild firma möjlighet till avdrag. Du kan få avdrag för utrymme i hemmet med 2 000 kronor per år om du bor i villa och med 4 000 kr per år om du bor i hyres- eller bostadsrätt. Kravet är att du under året har jobbat minst 800 timmar i din bostad. Kostnaden för mobiltelefon och inköp av dator kan du få avdrag för inom vissa beloppsgränser, liksom inköp av möbler som höj- och sänkbart skrivbord och skrivbordsstol. Kostnad för internet räknas dock oftast som en privat levnadskostnad, liksom installation av fiber i din bostad. Om du använder din privata bil i näringsverksamheten får du göra avdrag med 18,50 kronor per mil och om du har varit på tjänsteresa mer än fem mil från ditt hem och varit borta över natten får du göra avdrag för traktamente med 240 kronor per dag. Det här är några exempel. Det finns mycket matnyttig information på Skatteverkets hemsida så jag rekommenderar en titt där också.
Tveka inte att höra av dig till oss med dina frågor och funderingar. Vi på Dalälva brinner för att hjälpa dig i din företagarvardag!
Annelie Bälter